Ψυχική Υγεία & Εξαρτήσεις
Τηλεφωνικές γραμμές βοήθειας
1) 1018 - Κέντρο Ημέρας για την Πρόληψη της Αυτοκτονίας
Η Γραμμή λειτουργεί σε εικοσιτετράωρη βάση, 7 ημέρες την εβδομάδα και δέχεται κλήσεις από κινητό ή σταθερό τηλέφωνο, από όλες τις περιοχές της Ελλάδας, με αστική χρέωση. Οι κλήσεις είναι ανώνυμες και εμπιστευτικές.
Απευθύνεται σε:
- Ανθρώπους που σκέφτονται να αυτοκτονήσουν
- Ανθρώπους που έχουν αποπειραθεί να αυτοκτονήσουν στο παρελθόν
- Ανθρώπους με αυτοκαταστροφική συμπεριφορά
- Ανθρώπους που βιώνουν την απώλεια, ή ανησυχούν για κάποιο δικό τους άνθρωπο
2) 1031 - Τηλεφωνική γραμμή ΟΚΑΝΑ
Η Τηλεφωνική Γραμμή SOS 1031 του ΟΚΑΝΑ ξεκίνησε να λειτουργεί το Σεπτέμβριο του 2000. Στελεχώνεται από ειδικά εκπαιδευμένο και έμπειρο προσωπικό και είναι μέλος της Eυρωπαϊκής Ομοσπονδίας Υπηρεσιών Τηλεφωνικής Βοήθειας (FESAT).
- Βασικός στόχος της λειτουργίας της είναι –τηρώντας το απόρρητο και την ανωνυμία- να παρέχει: άμεση πρόσβαση σε πληροφορίες σχετικά με τις ψυχοτρόπες ουσίες και τη χρήση τους, την πρόληψη και τη λειτουργία των Κέντρων Πρόληψης, τη θεραπεία και τις υπάρχουσες υπηρεσίες, τον ΟΚΑΝΑ και τα προγράμματά του.
- εξατομικευμένη συμβουλευτική υποστήριξη βραχείας διάρκειας.
- άμεση βοήθεια και ψυχολογική υποστήριξη σε καταστάσεις κρίσης, οι οποίες σχετίζονται με τη χρήση ουσιών (σύνδρομο στέρησης, αυτοκτονική συμπεριφορά, πρόληψη υποτροπής).
Επιπλέον, μέσω των υπηρεσιών της τηλεφωνικής γραμμής συλλέγονται, καταγράφονται και αξιολογούνται τα προβλήματα και οι ανάγκες, όπως αυτά εκφράζονται από όσους τη χρησιμοποιούν, προσφέροντας πολύτιμα στοιχεία για την περαιτέρω ανάπτυξη υπηρεσιών.
Η τηλεφωνική γραμμή παρέχει αξιόπιστες και έγκυρες απαντήσεις:
- σε άτομα που κάνουν χρήση ουσιών και στο ευρύτερο οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον τους
- σε άτομα που ζητούν άμεση βοήθεια σε καταστάσεις κρίσης
- σε επαγγελματίες του χώρου που αναζητούν εξειδικευμένη πληροφόρηση
- στο ευρύτερο κοινό
Το ειδικευμένο προσωπικό της Τηλεφωνικής Γραμμής είναι στη διάθεση του κοινού, καλώντας το τετραψήφιο νούμερο 1031. Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα έως Πέμπτη 8πμ-8μμ, Παρασκευή 8πμ – 4μμ.
3) 1145 - Τηλεφωνική γραμμή υποστήριξης «ΙΘΑΚΗ» ΚΕ.Θ.Ε.Α
Η Τηλεφωνική Γραμμή Ψυχολογικής Υποστήριξης ΚΕΘΕΑ ΙΘΑΚΗ τέθηκε σε λειτουργία από το θεραπευτικό πρόγραμμα ΚΕΘΕΑ ΙΘΑΚΗ το Νοέμβριο του 2000, στο πλαίσιο της Κοινοτικής Πρωτοβουλίας URBAN.
Απευθύνεται σε συγγενείς και φίλους εξαρτημένων ατόμων αλλά και σε όλους όσοι ανησυχούν για κάποιον που παίρνει ναρκωτικά.
Παρέχει ενημέρωση για θέματα που αφορούν τις ναρκωτικές ουσίες, πληροφόρηση για υπηρεσίες αντιμετώπισης του προβλήματος (τόσο του ΚΕΘΕΑ όσο και άλλων φορέων), καθώς και συναισθηματική στήριξη μέσα από τη διαδικασία της ενεργητικής ακρόασης και της συζήτησης σε κλίμα σεβασμού και εμπιστοσύνης.
Η υπηρεσία εγγυάται το απόρρητο των πληροφοριών και το σεβασμό στο δικαίωμα της ανωνυμίας.
Η τηλεφωνική γραμμή 1145 λειτουργεί Δευτέρα έως Παρασκευή 9:00-17:00 , με αστική χρέωση μέσω σταθερής τηλεφωνίας από Cosmote για όλη την Ελλάδα.
4) 1114 - Γραμμή ΚΕΘΑ τζόγος
Η τηλεφωνική Γραμμή Ψυχολογικής Υποστήριξης και Τηλεσυμβουλευτικής 1114 λειτουργεί στο πλαίσιο του προγράμματος ΚΕΘΕΑ ΑΛΦΑ και έχει στόχο την παροχή ενημέρωσης και βοήθειας για τα ζητήματα που δημιουργεί η προβληματική ενασχόληση με τον τζόγο στους ίδιους τους παίκτες, τα μέλη της οικογένειάς τους και τα φιλικά τους πρόσωπα. Δημιουργήθηκε το 2011 με τη συνεργασία της Εταιρείας ΟΠΑΠ Α.Ε., καθώς διαπιστώθηκε η ανάγκη σύστασης μιας γραμμής βοήθειας για άτομα που πιθανόν αντιμετωπίζουν προβλήματα εξάρτησης από την ενασχόληση τους με τα τυχερά παιχνίδια.
Οι στόχοι της τηλεφωνικής υπηρεσίας 1114 είναι:
- η υποστήριξη από συμβούλους οι οποίοι είναι εκπαιδευμένοι για να ακούσουν προσεκτικά και να επισημάνουν τις συμπεριφορές που παγιώνουν ή εντείνουν την προβληματική ενασχόληση,
- η ενημέρωση για την επίδραση που έχει η προβληματική ενασχόληση με τον τζόγο στον ίδιο τον παίκτη και το περιβάλλον του,
- η συμβουλευτική για καλύτερη διαχείριση της προβληματικής ενασχόλησης και των συνεπειών που προκαλεί,
- η παραπομπή σε δημόσια προγράμματα απεξάρτησης από τα τυχερά παιχνίδια καθώς και η πληροφόρηση για άλλους τρόπους οργανωμένης αντιμετώπισης του προβλήματος.
Η Γραμμή 1114 λειτουργεί Δευτέρα έως Παρασκευή, 9.00 το πρωί με 9 το βράδυ. Η επικοινωνία είναι ανώνυμη με σεβασμό στο απόρρητο. Υπηρεσίες ενημέρωσης και υποστήριξης παρέχονται και μέσω e-mail (τηλεσυμβουλευτική) στο [email protected].
Η χρέωση της κλήσης διαμορφώνεται από τον πάροχο κινητής ή σταθερής τηλεφωνίας.
Ισχύουν οι παρακάτω χρεώσεις:
- COSMOTE σταθερή: Δωρεάν
- COSMOTE κινητή: 0,17 €/λεπτό (με ΦΠΑ)
- VODAFONE κινητή & σταθερή: Δωρεάν
- WIND 0,17 €/λεπτό (με ΦΠΑ)
5) 10306 - Τηλεφωνική Γραμμή Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης
Η Γραμμή 10306 λειτουργεί δωρεάν και ανώνυμα όλο το 24ωρο.
Απευθύνεται σε πολίτες κάθε φύλου και κάθε ηλικίας για οποιοδήποτε θέμα ψυχικής υγείας τους απασχολεί (π.χ. άγχος, οικογενειακά ζητήματα, πένθος, κρίση πανικού). Σκοπός μας είναι να παρέχουμε υποστήριξη, πληροφόρηση και καθοδήγηση, εφόσον χρειάζεται, ώστε να γίνει η ψυχική υγεία προσβάσιμη σε όλoυς μας.
Καλώντας στο 10306 από σταθερό ή κινητό, χωρίς χρέωση, έχετε πρόσβαση στις εξής υπηρεσίες, πατώντας τα πλήκτρα 1, 2, 3 και 4 αντίστοιχα:
1. Παροχή ψυχολογικής στήριξης: Καθημερινά όλο το εικοσιτετράωρο. Η υπηρεσία αυτή εξυπηρετείται από ψυχολόγους σε 4 βάρδιες.
2. Παροχή ψυχοκοινωνικής μέριμνας: Καθημερινά από 09.00 έως 21.00.
Η υπηρεσία αυτή εξυπηρετείται από κοινωνικούς λειτουργούς σε 2 βάρδιες. Η υπηρεσία δεν λειτουργεί τις βραδινές ώρες γιατί τα ερωτήματα συνδέονται με τις υπηρεσίες πρόνοιας.
3. Παροχή ψυχολογικής στήριξης οικογενειών, παιδιών και εφήβων: Καθημερινά όλο το εικοσιτετράωρο.
Η υπηρεσία αυτή εξυπηρετείται από ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς και το Χαμόγελου του Παιδιού με εκτροπή στο νούμερο του τηλεφωνικού κέντρου του στο 1056 για τις ώρες 21:00-09:00.
4. Παροχή ψυχοκοινωνικής υποστήριξης σε πρόσφυγες από την Ουκρανία
Δευτέρα-Παρασκευή από 09.00 έως 21.00. Η υπηρεσία αυτή εξυπηρετείται από ψυχολόγους που μιλούν την Ουκρανική και Ρωσική γλώσσα.
6) 1034 - Γραμμή Βοήθειας για την Κατάθλιψη
Η Γραμμή Βοήθειας για την Κατάθλιψη (1034) είναι μια εμπιστευτική υπηρεσία που έχει οργανωθεί από το Πρόγραμμα «αντι-στίγμα» του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Ψυχικής Υγιεινής (Ε.Π.Ι.Ψ.Υ.) και προσφέρει σημαντικό έργο στο χώρο της ψυχικής υγείας από το Μάϊο του 2008, που ξεκίνησε η λειτουργία της.
Η Γραμμή Βοήθειας για την Κατάθλιψη λειτουργεί από Δευτέρα έως Παρασκευή, 9:00 – 21:00, και στελεχώνεται από ειδικά εκπαιδευμένους ψυχολόγους και άλλους επαγγελματίες ψυχικής υγείας, υπό την εποπτεία ομάδας ψυχιάτρων.
Η Γραμμή Βοήθειας για την Κατάθλιψη παρέχει:
– ψυχολογική και συναισθηματική στήριξη
– συμβουλευτική
– επιστημονικά τεκμηριωμένη πληροφόρηση για την κατάθλιψη, αλλά και για άλλα
προβλήματα ψυχικής υγείας
– ενημέρωση και παραπομπή, όταν χρειάζεται, σε Δημόσιες Υπηρεσίες Ψυχικής
Υγείας που βρίσκονται στην περιοχή διαμονής του ενδιαφερομένου
Σε ποιούς απευθύνεται;
Οποιοσδήποτε νιώθει την ανάγκη να μιλήσει και να ζητήσει υποστήριξη για ζητήματα σχετικά με την κατάθλιψη ή γενικότερα θέματα ψυχικής υγείας που απασχολούν τον ίδιο ή πρόσωπα του περιβάλλοντός του, μπορεί να τηλεφωνήσει στη Γραμμή Βοήθειας.
Αρχές λειτουργίας
– Οι συνομιλίες είναι ανώνυμες και εμπιστευτικές.
– Ο χειρισμός των θεμάτων διέπεται από σεβασμό στην προσωπικότητα και
στα δικαιώματα του ανθρώπου που καλεί.
– Δεν ζητείται κανένα άλλο προσωπικό στοιχείο πέρα από εκείνα που είναι
απαραίτητα για την παροχή της κατάλληλης υποστήριξης και βοήθειας.
– Στο τέλος της κάθε συνομιλίας καταγράφονται, ανώνυμα κι εμπιστευτικά
πάντα, κάποιες πληροφορίες που θα επιτρέψουν τη διεξαγωγή
συμπερασμάτων και τη βελτίωση των υπηρεσιών της Γραμμής.
7) 1102 - Γραμμή Βοήθειας για την Άνοια
Η γραμμή πλαισιώνεται από εξειδικευμένους σύμβουλους / επαγγελματίες υγείας, γιατρούς νευρολόγους και ψυχιάτρους, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, που παρέχουν άμεσα ενημέρωση, καθοδήγηση, συμβουλές και διασύνδεση.
Η Γραμμή Βοήθειας 1102 απευθύνεται σε:
• Άτομα με προβλήματα μνήμης
• Ευρύ κοινό
• Φροντιστές – Οικογένεια & φίλοι ατόμων με άνοια
• Επαγγελματίες Υγείας
Οι υπηρεσίες της Γραμμής Βοήθειας 1102 είναι:
• Ενημέρωση για την άνοια και τις στρατηγικές πρόληψης
• Ενημέρωση για τις διαθέσιμες υπηρεσίες και τα προγράμματα για άτομα με άνοια και τους φροντιστές τους
• Πρακτικές συμβουλές φροντίδας σε φροντιστές ατόμων με άνοια
• Συμβουλές αντιμετώπισης κρίσεων και διαταραχών συμπεριφοράς σε άτομα με άνοια
• Διασύνδεση με τις οργανώσεις Alzheimer που λειτουργούν στην Ελλάδα
• Δικτύωση με τους Συμβουλευτικούς Σταθμούς για την Άνοια που λειτουργούν σε συνεργασία με το ΕΔΔΥΠΠΥ σε όλη την Ελλάδα
• Ενημέρωση επαγγελματιών υγείας σε θέματα σχετικά με την άνοια
• Ενημέρωση για τις Υπηρεσίες των Δήμων, των Κέντρων Υγείας, των νοσοκομείων ιδιωτικών και δημόσιων και γενικότερα των φορέων που ασχολούνται με την Τρίτη ηλικία και την άνοια.
Η Γραμμή Βοήθειας 1102 λειτουργεί Δευτέρα – Παρασκευή 9:00-19:00 (εκτός αργιών).
8) 11528 - Γραμμή ψυχολογικής υποστήριξης για ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα και το οικογενειακό, φιλικό, σχολικό και εργασιακό περιβάλλον τους
Τηλεφωνική γραμμή ψυχολογικής στήριξης “11528 – ΔΙΠΛΑ ΣΟΥ” απευθύνεται σε λεσβίες, γκέι, αμφί, τρανς, τις οικογένειές τους και σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων και από τις 14/06/2016 τελεί υπό την Αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (Αρ. Πρωτ.: 97606/Δ2). Το 11528-ΔΙΠΛΑ ΣΟΥ απευθύνεται ακόμη σε όποιο άτομο υφίσταται διακρίσεις λόγω ταυτότητας φύλου ή/και σεξουαλικού προσανατολισμού σε όλες τις εκφάνσεις της καθημερινής ζωής, καθώς και σε κάθε άνθρωπο που έχει ερωτήματα σχετικά με το ζήτημα του σεξουαλικού προσανατολισμό ή/και της ταυτότητας και έκφρασης φύλου.